Get me outta here!

September 02, 2009

dulu kita pernah berjanji...

bismillahirrahmaanirrahiim...
J.A.N.J.I
senang jer bunyi nyer nak berjanji ngan orang..
"ok nanti,kita jumpa kul 10 pagi"
"ok..see u"
tapi, adakah kita sampai kul 10?? terlambat atau terawal... atau tiba-tiba, kita rasa cam malas
"ermm... tak jadi la hari ni.. esok boleh??.. ada aral la datang melintang kat depan aku ni..huhu"

aku ade satu masalah.. selalu lupa ngan janji..
kalau orang tu tak remind..
sah sah aku lupa...
kadang-kadang...
aku wat janji ngan orang nih..
tapi, bila tiba masanya..
rasa cam tak mampu la plak nak tunaikan janji tu..
.maaf.

tu lah aku..
bukan korang kot..
suka sangat menabur janji..
so, jangan sesekali berjanji, kalau nanti tak mampu nak tunaikan..huhu
ucaplah..
INSYAALLAH..

tadi, aku terlintas kat otak aku ni, kalaulah kita langgar janji ni cam langgar kereta.. alamatnye dah lama kemek/ berkecai kot kereta tu sebab selalu sangat kena langgar...hoh0hoho.. kalau kita orang yang control kereta tu, mesti kita nak drive lek lok kan.. bimbang langgar kereta orang, tak pasal2 kemek then masuk workshop... so, dalam erti kata lainnya, kita kena jaga janji kita ni sebaik mungkin.. supaya tak mengkemekkan kereta orang.. dan merosakkan hak dia sebagai saudara kita..

Imam Bukhari meriwayatkan: dari Abdullah bin Amru bahawa Nabi saw bersabda: maksudnya "Empat perkara, barang siapa yang ada padanya sifat-sifat ini ia adalah munafiq yang sebenar, dan barang siapa yang ada padanya salah satu dari sifat-sifat ini maka ia ada salah satu bahagian munafiq padanya sehinggalah dia meninggalkannya, apabila diberi amanah ia khianati, bila bercakap ia berdusta, bila berjanji ia mungkiri dan bila bergaduh ia melampau"

itu janji kita dengan manusia.. moga kita tak tergolong dalam golongan munafiq itu.. na'uzubillah...
bagaimana pula janji kita ngan Allah.. jangan buat2 lupa plak.. huhu.. tertunaikah atau kemek?? kalau kemek, bleh masuk bengkel workshop Ramadhan... biar diperbaiki.. =)

FirmanNYA: "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (Firman-Nya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka menjawab: Benar, kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Kiamat kelak: Sesungguhnya kami orang yang lalai tentang (hakikat tauhid) ini."
[al-A’raf, 7:172]
 
a reminder to myself:  
moga aku tak lengah dari janji aku dulu.. [51:56] dan [2:30]
Bear in mind!!! FirmanNYA:"Sesungguhnya orang-orang munafiq itu dicampak pada tingkatan yang paling bawah dari neraka" [An-Nisa’,4:145]

12 Ramadhan 1430
ps: pandai berjanji, pandai2 la tunaikan... jangan memberi harapan kalau ianya palsu... jangan rosakkan kepercayaan org kat kita.. nnt hilang 'thiqoh' dia pd kita...

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts