Get me outta here!

March 17, 2013

gurindam malam hari


Bismillah

alkisah

seorang ibu datang menghantar anaknya ke sekolah.
lagaknya macam dari famly orang kaya.
speaking abes.
tapi sayang, dirinya tak bertudung. anak2 pun sama.

berlaku salah faham.
abes dihambur kata-kata "manis"
budak2 form 1 yang mendengar tahan telinga
kelu tak terkata.

berlalu makcik menahan rasa
membawa si anak pulang bersama
katanya masanya begitu berharga
tak patut dibazirkan camtu sahaja

pelajar yang laen datang meluah rasa

berkata pelajar setelah si ibu berlalu,
"cegu, saya dengar perkataan tak baek je dari mulut si ibu itu"
-,-

bertanya pula pelajar non-muslim:
"cegu, makcik tadi muslim ke? tapi dia tak pakai tudung. nape anak dia masuk bilik yang muslim?"

"cegu, tadi makcik tu tanya saya, nape tak campur bilik muslim dan non-muslim, bukan ke kita ni satu malaysia?"

ohoi.. soalan datang bertimpa-timpa.

yang muslim juga bersuara:
"cegu, tadi makcik tu tanya saya, kenapa saya pakai stokin? saya bingung, tak tahu nak jawab apa"

yang paling tak tahan, ada yang berkata:
"cegu, ada senior kata, dia mix cegu, muslim campur non-muslim, betol ke?"

dari mana datang cerita dia mix agama.
aku pun tak tahu.
cuma setahuku,
mereka muslim.

oh. oh oh.
ini sungguh salah faham dalam agama.

****
islam itu indah
tapi yang merosakkan agama itu
adalah penganutnya
sebab beramal mana yang suka
tinggal mana yang tak suka

maka jangan disalahkan agama
sebab ia sungguh sempurna tanpa cela

maka kita muslim
marilah kita beriman sepenuhnya
beramal dengan apa yang diperintahkan pada kita
Moga tak menjadi fitnah pada agama.

saya tak kata saya sempurna
saya pon tak la baek sangat juga
masih berusaha belajar agama
moga tak salah langkah mencari cintaNya

banyak lagi cela
banyak juga dosa
cuma berdoa
Allah menjaga aib kita

harapnya, makcik dtang esok bermuka ceria
senang nak bincang bicara :)

makcik, doa saya
moga Allah memberi hidayah
dan melembutkan hati makcik.

maaf atas salah faham
bukan salah budak F1
bukan salah penyelia
bukan juga salah guru
bukan juga salah makcik
ntah salahnya dari siapa
tapi yang pasti
Allah sedang menguji kita

*gurindam jiwa, asam garam kehidupan*

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts