Get me outta here!

September 08, 2009

Ramadhan.. sejauh mana kita hargai kehadirannya?

bismillahirrahmaanirrahiim.
hari ni dah masuk 18 Ramadhan 1430, dalam erti kata lainnya.. dah 18 hari umat islam di seluruh dunia berpuasa.. dah berlalu fasa pertama Ramadan, iaitu "rahmat"... skrang kita di fasa kedua iaitu "maghfirah", so tinggal lagi 2 hari sebelum masuk ke fasa seterusnya iaitu pembebasan dari api neraka... ermm.. sekejap je kan?? dan nak pulang dah tetamu kita ni.. =(

sebelum puasa dulu.. kite menadah tangan ke langit..
mohon padanya agar disampaikan kita pada Ramadan tahun ni..
"Allahumma balighna Ramadhan"
alhamdulillah.. syukur sangat2 padaNYA
Allah anugerahkan kita Ramadan yang dirindui itu..
dan sekarang.. 18 hari dah berlalu..
sejauh manakah penghargaan kita pada anugerah ini??
cukupkah penghargaan itu?? atau pun terabaikah??
adakah kita menyibukkan diri kita melayan "tetamu" yang hanya bertandang sekali setahun ini??
buzykah kita?? atau pun sibukkan diri bershoppim di bazar2..or di pusat membeli tak blah2??
atau sibuk dengan urusan dunia yang lainnya

sesibuk manakah aku melayani Ramadan ini?
astaghfirullahal adzimm..
betapa aku terleka..
mengabaikan tetamu yg dulu aku nantikan
tetamu yang dulu aku rindukan
dan sekarang, aku abaikan!!
ampun aku ya Allah!

Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan mengharap ridha Allah, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”. [HR. Bukhari]

renungkanlah duhai diri!!
hitunglah...
muhasabahlah dirimu!
hisablah dirimu sebelum kamu dihisab diakhirat kelak!!

sebelum Ramadhan bermula dulu..
kau terima borang kosong untuk diisi azam puasa tahun ni??
ingatkah lagi apa yg tersenarai dalam borang tu?
berapa percent sudah tercapai hasratmu itu??
dah berapa juzu' quran kau baca?
dah berapa surah kau dapat hafal??
adakah kau penuhi janji untuk ber'dating' dgnNYA dikala insan lain lena dibuai mimpi?
.... dan azam2 mu yang lain?? macamana?? ok kah atau ko kah??
usaha duhai diri! mujahadah dan teruslah bersabar!

pesanku..
janganlah kau perbaiki dirimu sahaja..
cubalah untuk turut mengajak kawan2 mu turut serta..
kejutkanlah mereka utk solat malam sama..
ajaklah mereka untuk bersama mentadabburkan ayatNYA..
ajaklah mereka untuk masak sama2..
sama2 lah menyeru ke arah kebaikan..menjauhi kemungkaran..

ya Allah,
andai ini Ramadhan terakhirku..
jadikanlah ia yang paling termanis dalam hayatku..
jadikanlah madrasah tarbiyyah ini tempat untukku perbaiki akhlakku yang masih ada calarnya..
ya Allah, ingatkanlah aku..
sedarkanlah aku andai aku mensia-siakan Ramadhan ini..
anugerahkanlah daku petunjuk untuk berjalan di atas kebenaran..
kuatkanlah aku..

Imam Al-Banna mengungkapkan: “Medan utama kalian adalah jiwa kalian sendiri; jika kalian berhasil mengalahkannya maka terhadap yang lainnya akan lebih mampu, namun jika kalian tidak berhasil mengendalikan dan mengobatinya maka dihadapan yang lainnya akan lebih lemah”

18 Ramadhan 1430

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts