Get me outta here!

August 11, 2010

[photo] bebaskan dirimu dari tahanan itu

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

Ibnu Qayyim al-Jauziyyah berkata, Ketika Ibnu Taimiyyah dipenjara, aku mengunjunginya, aku melihatnya, lalu aku menangis.
Maka Ibnu Taimiyah berkata padaku: "Apakah kau menangis kerana melihat keadaanku?"
Aku menjawab: "Ya"
Dia berkata:
"Tidak, Demi Allah, wahai anakku, aku bukan tahanan dan bukan tawanan. Orang yang menjadi tahanan itu yang menahan hatinya dari Tuhannya, dan orang yang menjadi tawanan itu yang hawa nafsunya yang menawannya"


...
menanti kehadiran Ramadhan, adakah kesempatan untukku? (T__T)
family di malaysia dah pun pulang dari terawih.. kawan-kawan dah mula update status di fb
sayunyaa.. sedih
adakah kesempatan untukku merasai Ramadhan?
dan hari esok masih belum pasti untukku..

ya Allah.. temukan aku dengan roh ramadhan..
perjalanan mencari rohku kembali..
entah kenapa..
ku rasakan hati ini sangat rapuh..

astaghfirullah..
astaghfirullah 'ala kulli zanbin

kenapa hati ini lemah sangat..
kenapa hati ini jadi begini..

"hindarilah dosa yang kecil dan yang besar, itulah taqwa namanya..
buatlah seumpama pejalan kaki di permukaan yang berduri, dia berjaga-jaga daripada duri yang dilihatnya..
jangan sekali-kali kamu memandang rendah sesuatu yang kecil, kerana sesungguhnya gunung itu asalnya daripada batu-batu yang kecil"
-[Ibnu Mu'taz]
betapa malunya aku dengan-MU
mengatakan beriman dan cinta pada-MU
namun..
tak tahu dimana bukti itu..
hilang dan lesap di mamah hawa nafsu sendiri...
malunya aku..
mengakui diri sebagai pejuang agama
namun, kehendak sendiri tak dapat nak ditundukkan

astaghfirullah al-adzim
astaghfirullah

bertahan duhai diri.. teguhkan iman dalam dirimu

setiap mukmin itu tidak cukup sekadar untuk mengaku bahawa dia beriman dengan Allah dan Rasulnya sahaja, bahkan menjadi kewajipannya untuk membentuk diri dan kehidupannya dengan manhaj islam. dia mestilah meninggalkan jahiliyyah secara total. ini adalah kerana islam tidak menerima sebarang percampuran antara keduanya:

"Wahai orang-orang yang beriman! masuklah kamu ke dalam agama islam sepenuhnya dan janganlah kamu menurut jelek langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu" [2: 208]
....
Ahlan ya Ramadhan...
                     Sayonara ya Jahiliyyah!

...hanya hati yang bersih boleh menghidupkan hati-hati yang mati...
allahumma ballighna Ramadhan.. sucikan hati ini ikhlas untukMU

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts