Get me outta here!

January 09, 2010

hargai sehat sebelum sakit

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah. Hamdan lillah ‘ala kulli nikmah.
Semalam, saya berpeluang untuk tidur di hospital. Teman nenek yang warded di sana. Pastu, saya terfikir, patutlah doctor-doctor ni orangnya pandai-pandai… ehehe.. tahu tak kenapa?

“orang yang paling bijak di antara kamu adalah orang yang sentiasa mengingati mati”

Maybe this is one of the reason. Semalam saya rasa, bestnye la hai orang yang kerja kat hospital ni. Tak kesah la watak apa pun, nurse ke.. pembantu ke, doctor ke , cleaner ke.. or pape la… sebab sentiasa diingatkan dengan kematiaan. Sedikit sebanyak, kita diingatkan yang kita tak kekal lama di sini. Hanya sementara. Moga Allah mengurniakan kita pengakhiran yang baik, husnul khotimah inshaAllah. Amen.

Semalam, jam 1 pagi.. tiba-tiba dengar makcik mengaduh sakit. Saya bangun angkat kepala, tapi tak tahu makcik yang mana..
“aduh… sakit”
Sedar jam 4 pagi pun dengar lagi suara yang sama mengaduh sakit.. tak tidur agaknya makcik tu.. =(

Kan best, kalau time sakit tu lidah kita sentiasa mengingatiNYA, kita tukar words “aduh.. sakit” to “allah..allah” . semua yang berlaku atas kehendakNYA. Moga redha. *nasihat utk diri sendiri*

Semoga Allah menitipkan kesabaran dalam hati makcik2 dan nenek2 dan semua..

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“segala sesuatu yang menimpa seorang muslim baik berupa keletihan, kepayahan, kegundahan, kesedihan,kesakitan, dan kegalauan bahkan duri yang mengenai kakinya, Allah akan menghapus dengannya sebagian dari kesalahanmu”[HR Bukhari (11/239)(5641), Muslim (4/1582)(2573)]

Jesteru, anggaplah jarum suntikan itu sebagai duri. Di sini, saya nampak untungnya jadi orang mukmin, semua ada ganjaran di sisiNYA.
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Sungguhmenakjubkan urusan orang mukmin itu, semua urusan adalah kebaikan, dan hal itu tidak mungkin terjadi kecuali pada seorang mukmin, jika ia mendapat kenikmatan is bersyukur, maka itulah yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa kesusahan ia bersabar, maka itulah yang terbaik untuknya” [HR Muslim (4/1815)(2999)

Best kan?? Moga hidup mati kita dalam iman. inshaAllah. Moga sakit kita itu makin mendekatkan kita dengan Yang Maha Pencipta. Jika Allah bagi kita sembuh, Alhamdulillah.. itu pemberian dari Allah. Jika ditakdirkan kita tak sembuh-sembuh, pun kena bersyukur jugak, Alhamdulillah..inshaAllah itu yang terbaek. Semuanya berupa kebaikan. Mungkin Allah nak bagi kita pahala sabar dan nak test power pergantungan padaNYA.

So, time kita sakit, kita kena tanya diri kita.. di mana pergantungan kita? Pada Allah yang memberi dan menyembuhkan ke pada ubat-ubatan yang diberi doctor dan nurse?? Tepuk dada, Tanya iman. Sentiasalah refresh, tajdid, perbaharui iman kita.

Hargai sehat sebelum sakit!
Hasbunallah, wa nikmal wakeel, nikmal maula, wa nikman nasir

2 jan 2010
-memory jadik nurse tak bertauliyah-

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts