Get me outta here!

January 04, 2010

diary jakarta1

Tentang mereka pada pandangan saya:

Mereka mengambil setiap peluang yang ada untuk berkerja mencari nafkah untuk keluarga. Mereka menolong mencari tempat parking, tolong angkutkan barang, even tolong payungkan insan2 yang lalu lalang ketika hujan.
“Baiknya diorang ni!”
Lalu kawan saya balas balik. “itu cara diorang dapatkan duit laaa.. susah sangat nak dapat kerja”
“owhhhhh….”

Upahnya? Terserah kepada yang ditolong. Tu pun hanya dapat beberapa ribu rupiah. Kalau yang berbaek hati, dapat lah lebih. Dan sesetengah, tidak memberikan upah pun. Bagi saya, itu lebih baek bagi mereka mencari nafkah seumpama itu walau upahnya tidaklah selumayan mana, better than yang tadah tangan di tepi jalan sedangkan badannya masih sihat.
Tapi takpe ibu2, bapak2.. kalau takde orang bagi upah, nanti Allah bagi. balasan Allah lagi best! Semoga sekecil-kecil pertolongan ketika di dunia ini, itulah yang memberatkan timbangan mizan kita nanti, inshaAllah.

Keadaan mereka yang mengambil setiap peluang yang ada untuk mencari sesuap rezeki mereflek balik diri saya, sejauh mana saya mengambil setiap peluang yang ada untuk membuat kebaikan, menyampaikan islam dan mencari mad’u.

Bunyi cam susahkan??!
Saya pun akuinya. Sama2 lah kita cuba memanfaatkan setiap peluang yang diberikan Allah untuk islam.
Moga setiap detik waktu yang berlalu hanya lillah.. semuanya untuk ISLAM.

Suka lagu ni (^.^)
“Qalbi lillah.. ruuhi lillah.. maali lillah.. kulli lillah.. lillah” –ama zilna by benammi

Demi masa!

Fighto -oohh

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts