Get me outta here!

January 09, 2010

diary jakarta3

Juadah kami:

Sebenarnya, saya agak terkejut dengan juadah makanan ketika kami di sana.
Mantap!
Hanya seekor ikan keli dan beberapa ketul ayam dalam satu talam yang dikongsi makan bersama 6 teman yang laen. Sememangnya… lauk itu tak cukup.. sayur pun beberapa kerat cuma. Pakar pemakanan kata, gizi tak seimbang..apa-apa lah.. Tapi, islam mengajarku untuk berkongsi. Makanan 1 cukup untuk 2orang, makanan untuk 2 cukup untuk 4.. bukankah begitu??

Cukup jer sebenarnye kan??? Cuma nafsu rasa nak makan banyak.. hoh0hoh0. Enuf oledi aceli !
1/3 untuk nasi, 1/3 untuk air,1/3 lagi untuk udara.

Kadang2, juadah hanya berlaukkan tempe! Subhanallah!! Hebatnya kawan2 saya kat sni… mereka pernah bercerita pada saya, time poket kering hujung bulan.. cukuplah tempe menjadi hidangan.. terlopong saya mendengarnya..
Sebab, kalau kondisi tempat saya.. paling pokai dan cikai pun.. kami masih berlaukkan sardin ataupun telur goreng sebagai juadah.. dan itu jarang 2 berlaku.. (selalunya reason utk lauk camtu, buzi atau malas ;P)

Kalau guna teknik ni untuk wat program kat tempat saya… kompen abes lari mad’u2 kat sana.. ermm, even dah hidangkan tomyam ayam pun.. dapat komen..huhu

“akak, len kali tukar menu la plak.. asal program jer.. mesti tomyam..huhu”

Penah sekali naqibah saya kata: “kita hidang adik-adik sup telur lahh.. cepat, murah dan sedapp”
“huh!.. tidakkkk!!!.. jangan-jangan.. kang nanti, ini program terakhir adik-adik tu datang.. “

Mungkin pendekatan yang berbeza untuk situasi yang berbeza.. ermm, tapi sampai bile???!!!

Kadang2 kita tak leh manjakan diri sangat. Takkan tiap-tiap masa nak makan lauk mauk yang sedap medap.. aihhh.. mana bulehhh… kadang-kadang, kena rasa makanan orang susah gak! Baru ada sifat emphaty. Kalau tak rasa susah sendiri, takkan rasa perasaan susah makan tuuu.. ala cam peribahasa.. letak diri sendiri dalam kasut orang tu!!

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts