Get me outta here!

January 04, 2010

diary jakarta2

Kanak-kanak di tepi tingkap:

Ketika itu saya di dalam teksi. Tiba2 kedengaran suara kanak2.

“mmbakk… mmbakkk…” memanggil2 dari tepi tingkap blue bird. Meminta sedekah dari kami.

Tak biasa dengan situasi itu. Serba salah saya jadinya.
Patut diberi ke tak??
Dalam dompet hanya ada 100 000 rupiah sekeping. Takde yang kecil.
Bagi je la 100 000rupiah tu!
Ermm, Duit tu ada keperluan laen yang lagi penting.insyaAllah.
Pastu, akak kat sebelah saya tiba2 bersuara. Mungkin nampak muka saya yang serba salah ni kot.

“kadang2, bukan sebab kita tak nak bagi.. tapi takut nanti diorang memanjakan diri mereka dengan mencari nafkah dengan cara sebegini. Lagi pula, kalau kita beri, nanti dia akan panggil lagi geng2 seangkatan dengannya datang”

Kesiankan mereka tu… nak cari sesuap nasi pun susah =( . dalam hati hanya mampu berdoa. Moga Allah bantu saudara-saudara seislamku di luar sana. Moga diperkenankan.

Bersyukurlah dengan keadaan kita sekarang. Kalau kita rasa hidup kita sempit, kalau kita rasa kita ni miskin, kalau kita rasa kita hidup susah, kalau kita rasa kita dah pokai, poket dah kering dan sewaktu dengannya.. ada lagi insan2 diluar sana yang lagi susah dari kita..

Keperitan hidup itu suatu nikmat. Bagi saya, kesusahan lagi hebat tarbiyyah nya. Lagi dekat dengan Maha Pencipta. Lagi tinggi tahap pergantungan pada Yang Maha Esa.

Oleh itu, saya menyeru diri saya untuk berterima kasih pada yang Maha Memberi.
Bersyukurlah!
Alhamdulillah ‘ala kulli hal

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts