Get me outta here!

September 20, 2010

yakinkah masih ada esok untuk kita?

Bismillahirrahmaanirraheem



Sampai kapankah aku berkata tetapi aku tidak berbuat,
              dan sampai sejauh manakah aku tetap berputar-putar tanpa mau berhenti
 
Aku telah membuka mataku akan tetapi tidak mau memperhatikan, 
              dan aku telah menasihati diriku akan  tetapi tidak mau menerima
 
Sampai kapankah diriku beralasan dengan "barang kali" dan "nanti", 
              alangkah celakanya, dan sampai kapanakh diriku menangguh-nagguhkannya??
 
Sampai kapankah diriku berangan-angan hidup terus dan lalai, 
              padahal maut tidak pernah lalai?

Setiap hari berseru kepada kami orang yang menyerukan untuk berangkatlah, ingatlah, berangkatlah kalian! 

Seakan-akan aku sudah dekat kepada kematianku lalu kerandaku diusung dan aku tidak diberi masa tangguh.

-penyair Andalusia-


perhatikanlah keadaan dirimu. dan gunakanlah waktumu sebaik-baiknya. kerana sesungguhnya persinggahan ini sebentar, keberangkatan sudah dekat, perjalanan sangat menakutkan, penuh dengan jebakan yang memperdayakan dan bahaya yang besar, sedang Pengawas Maha Melihat [al-Khalib al-Baghdadi]


tidaklah sama orang yang duduk dan berdiri, 
dan tidaklah sama orang yang berkerja dan yang memandang..
umat makin tenat, sedang dikau duduk rehat-rehat?? owh.. APAKAH!
jalan ini tidak memerlukan orang-orang yang lalai dan tidur, tidak pula orang yang cuai dan leka! 

infiru khifaafan wa thiqolan!

[harisun 'ala waqtihi, munazzomun fi syuunihi]

0 comments:

Popular Posts

Recent Posts